Kumpulan Satu Hati.
Janji yang saling ditepati, itulah perjanjian yang telah diiltizamkan oleh para duah, mereka tidak akan menyendiri dan memisahkan diri daripada saudara mereka yang lain .
Mereka telah mengiklankan janji-janji mereka sejak langkah pertama:
Genggam dalam genggaman,
Maka saksikanlah janji kami,
Tetap dalam barisan,
kemenangan dan kekalahan.
Sama ada ketika mendapat kemenangan atau kekalahan, duah yang faham tetap akan bergegas melaksanakan janjinya melalui jihad yang penuh kejelasan. Ia merupakan ketaatan yang penuh dengan kesedaran dan tetap hati di dalam barisan tanpa menghiraukan bisikan-bisikan yang tidak berfaedah.
Sebagaimana keimanan kepada syurga mendorong para duah untuk berlumba-lumba di medan jihad, ia juga mendorong mereka untuk berlumba-lumba dalam; melaksanakan ketaatan, berkasih sayang, persaudaraan dan suci hati sesama anggota jamaah. Kesemua mereka ingin menjadi di antara golongan yang menjuarai perlumbaan dan menyertai kumpulan pertama yang memasuki syurga, dengan kesatuan mereka, sebagaimana sabda rasulullah saw:
Maksudnya: " ..tiada perselisihan di antara mereka dan tidak ada saling bermasam muka, hati-hati mereka bagaikan satu”. Riwayat al- Bukhari, 4/143.5
Ketaatan seumpama ini yang diharapkan dapat dicapai oleh kebersihan hati duah dan membawa mereka menyertai kumpulan yang berjaya. Berasaskan daripada keimanan mereka bergerak, dengan asas-asasnya mereka mengambil panduan dan kepadanya rujukan mereka. Ketaatan seumpama ini bukan bagai ketundukan kehinaan seorang rahib dan bukan juga kerana tamak kepada sesuatu kepentingan.
Tetapi ianya merupakan ketaatan Islamiah yang tersendiri, bukan seperti ketaatan lain. Para duah menganggapinya sebagai salah satu rukun keimanan mereka. Tidak akan sempurna keimanan tanpa ketaatan malah mereka mengira tanpa ketaatan berkuranglah iman mereka.
‘Mereka adalah satu kaum yang melihat adalah menjadi kewajiban membantu pimpinan mereka dan mereka melihat mentaati perintahnya adalah tuntutan iman'.
Lantaran itu membawa mereka akan mengkeji akal mereka apabila berbeza ijtihad dan mengekang hati terhadap seruan keinginan demi menyelamatkan keimanan ini daripada hilang.
Komitmen Yang Menurun dan Hati Yang Bercampur.
Apabila ketaatan ini dikaitkan dengan iman, maka sifatnya seumpama sifat iman itu sendiri yang boleh bertambah dan berkurangan, sebagaimana yang disebut oleh ulama' hadis dan para fukaha'. Sebagaimana keadaan iman, ketaatan seseorang boleh meningkat sehingga ke puncak yang paling tinggi, dari segi keyakinan dan pelaksanaan. Malah kadangkala ketaatan seseorang itu akan menurun.
Orang yang berjaya ialah mereka yang tidak melampau ketika dipuncak ketaatan dan tidak terlanjur apabila daya ketaatannya jatuh; dengan berpandukan sabda rasulullah saw:
Maksudnya: " Setiap amalan ada kemuncaknya, setiap kemuncak akan menurun barang siapa yang menurun kepada sunnahku sesungguhnya dia mendapat petunjuk"
Imam Ahmad.
Kemuncak ialah, mencapai setinggi usaha dan kesungguhan dan memelihara kebaikannya.
Menurun ialah, menangguh-nangguh selepas bersungguh-sungguh, cenderung kepada malas, berdiam diri dan mengutamakan kerehatan.
Dalam lafaz yang lain:
bermaksud:"... barangsiapa yang kemuncaknya kepada sunnahku maka sesungguhnya dia mendapat petunjuk".
Taat juga sebahagian daripada amalan yang mempunyai kemuncak dan penurunan dan gambaran tuntutannya boleh menjadi terang kepada mukmin atau boleh menjadi kabur.
Ketaatan yang tinggi memuncak terikat dengan kemulian sunnah nabi s.a.w. yang menghalangnya daripada tunduk kehinaan, adalah suatu keindahan. Kemudian disempurnakan dengan keindahan lain; iaitu apabila dia memegang kekang keinginan untuk bebas, menahan dan menegah dirinya daripada pergi ke mana dia suka, menahannya daripada tersendiri dan terfitnah yang mengharamkannya daripada pahala amal jamaei seterusnya menghalangnya daripada memasuki syurga bersama kumpulan itu.
Sentiasalah kedua-dua keindahan ini bercahaya sehingga wajah orang beriman yang bersama jamaah ini bagaikan bulan purnama, sebagaimana yang disebut oleh Rasulullah s.a.w. dalam hadis yang sama.
Oleh itu, sentiasa memeriksa hati merupakan satu kewajiban, supaya seorang mukmin itu mengetahui tangga peningkatan dan kekurangannya, lantas dia memuji Allah atau cepat-cepat merawatinya.
Sebab itulah Al Junaid pernah menyeru dengan katanya: " Lihatlah apa yang mencampuri hatimu ?".
Beliau menamakan percampuran, iaitu perkara yang mengotori dan mengeruhkan kejernihan hati yang menjadikannya tenang pada tempat yang tidak dikehendaki.
Hati yang bercampur dengan kekotoran akan tertipu dan terpedaya. Ia akan memaparkan kepada kamu gambaran yang menipu kamu daripada hakikat. Ia akan melontarkan kamu jatuh ke bumi setelah kamu sampai ke puncak dan ia akan mencuri daripada kamu identiti kumpulan satu hati.
Marilah mengenalinya bersama kami, dalam perjalanan ilmu. Kami akan mencukupi kepada kamu dengan ilmu keburukan kejahilan.
* Kasih Sayang dan Kebersamaan..
Perkara yang membantu kamu mengetahui perkara dengan sebenarnya dan insaf apabila kamu menjadi seorang mujahid. Seorang mujahid adalah seorang yang merdeka dan menolak kehinaan maka dia akan bergerak. Bagi seorang yang merdeka mempunyai sifat dan tabiat iaitu; pertamanya berjalan kearah kemuliaan, sebagaimana dengannya seseorang yang merdeka itu dikenali. Setelah itu ia terhidar daripada sifat perhambaan yang berlebihan.
Kemerdekaan juga seperti yang diisyaratkan oleh imam as Syafie apabila beliau berkata:
" Kemerdekaan ialah sesiapa yang menghargai kasih sayang walau sejenak atau berintima’ bersama mereka yang pernah mengajarkannya walaupun satu lafaz".
Kafilah Dakwah ini telah lama mengajar kamu erti kasih sayang dan mengajar kepada kamu keseluruhan lafaz bukan hanya satu lafaz. Maka sekiranya kamu seorang yang merdeka maka hargailah kasih sayangnya, ikhlaskanlah dirimu untuknya, jauhilah ia daripada fitnah yang sentiasa mengintainya.
Sekiranya `sifat ingin memenangkan pendapat sendiri’ merampas kemerdekaan kamu, terserahlah kepada kamu dengan apa yang kamu pilih.
Tidaklah seorang yang terjerumus ke lembah fitnah, malas, terputus hubungan dengan dakwah dan menukarkan sahabat dengan kawan yang lain melainkan disebabkan kurangnya sifat kemerdekaan pada dirinya dan beliau telah memakai sebahagian daripada pakaian pengabdian kepada dunia.
Begitu juga tidak seorangpun daei yang `sabat' di jalan dakwah, bertambah usaha dan `itsar' melainkan disebabkan oleh sempurnanya erti kemerdekaan, erti kesetiaan , sentiasa menghargai kasih sayang jamaah dan `intima' sebagaimana yang diisyaratkan oleh imam al-Syafie.
Inilah akhlak dan kesucian hati yang kita akan dahulukan sebelum melihat kepada syarat-syarat keilmuan dan kepakaran mengurus. Ketaatan sekelian duah terdahulu kepada pimpinan mereka adalah mengambil kira kesucian hati pemimpin mereka sebelum mereka bertanya mengenai pengalamannya dalam pentadbiran. Seorang penyair berkata:
" Tenanglah duah kepada pimpinan yang sejahtera,
suci hati dan berakhlak mulia.
Diberikan kepadanya sekukuh hati ketaatan,
sebelum digenggamkan perjanjian yang kukuh."
Segalanya kita kehendaki, akhlak dan pengalaman. Tetapi neraca duah dalam meletakkan keutamaan, didahulu dan diakhirkan jauh daripada adat kebiasaan ahli politik. Mereka mengetahui bahawa akhlak itulah ketakwaan dan takwa merupakan pintu kesedaran. Dengan kewujudannya orang yang biasa akan mendapat pengajaran dan denganya akan mengilhamkan kebenaran.
Seterusnya ianya merupakan pendidikan menyeluruh yang menuntut duah yang merdeka agar sentiasa `intima' bersama duah yang mendidik mereka. Berkata syair:
" Sesungguhnya duah mendidik kamu dengan fikrah
Melalui mereka Timur dan Barat mendapat hidayah.
Dalam perberadaban mereka, lahirnya generasi.
Alangkah besarnya nikmat umurmu dengan didikan mereka".
Sesungguhnya Al Quran telah menggesa anda supaya anda membandingkan adab memuliakan murabbi dengan adab orang Islam memuliakan rasulullah s.a.w. dalam firman Allah SWT:
Maksudnya: “ Janganlah kamu memanggil al-rasul sebagaimana kamu memanggil sebahagian kamu”
Mestilah hati dipenuhi dengan penghormatan terhadap rasulillah s.a.w. sehingga anda merasai tenang dengan setiap perkataan dan setiap petunjuknya. Perkara ini merupakan suatu yang penting. Murabbi mestilah memiliki kemuliaan dan pimpinan mestilah meiliki kehaibatan.
Adalah suatu perkara yang berbeza antara murabbi yang mesti bersifat tawadu' dengan mereka melupainya bahawa beliau adalah murabbi kepada mereka sehingga mereka memanggilnya sebagaimana mereka memanggil sebahagian daripada mereka.
Mestilah kekal dijiwa mereka kedudukan murabbi . Beliau berada dikedudukan yang tinggi dijiwa mereka dan mereka malu untuk melampaui batas-batas menghormatinya.) Syed Qutb: Fi Zilal Quran 18/127.
Janganlah kamu berkata: " sifulan sebaya denganku" atau " Dia lewat daripadaku dan tidak mendidikku". Kerana kemungkinan suatu hari dia pernah menasihatumu yang telah menyelamatkan kamu. Kemungkinan generasi baru yang hanya mengenali dakwah pada hari ini telah menggerakkan kamu dengan semangatnya dan mendorong kamu melakukan kebaikan. Segalanya ini merupakan tarbiyah yang menuntut kamu menunaikan kasih sayang. .......bersambung
No comments:
Post a Comment