Pemimpin Mendahului Memberi Pandangan.
Tidak diragui bahawa di sana terdapat kewajiban yang saling bertindih antara dua penjuru: Qiadah mendahului dan duah mengikuti.
Qiadah mestilah sentiasa mendahului kumpulan duah dalam mengemukakan ijtihad bagi menangani perkembangan suasana dan menyelaraskan segala pengajaran yang diambil daripada pengalaman dakwah.
Sesungguhnya sesiapa yang tidak dibantu dengan kefahaman yang jelas akan sentiasa berlegar dalam kesilapan dan di akan berpusing tempat yang sama. Ketika itu tidak berguna untuk dimarahi melainkan akan menambahkan kesusahan kepada mereka.
Begitu juga qiadah mestilah segera memberi tugas kepada semua duah mengikut perkembangan kemampuan mereka, perkembangan cita-cita dan keluasan pemikiran mereka. Sebaliknya sesiapa yang tidak digunakan tenaga mereka kepada kebaikan akan menghabiskannya sia-sia atau tenaga-tenaga itu berkumpul dan melemahkan kamu.
Semuanya ini merupakan erti kepada kesempurnaan nasihat dan usaha yang wajib disempurnakan oleh sekelian qiadah sebagaimana sabda rasulullah saw:
Maksudnya: "´ Tidak seorangpun daripada pemimpin yang memimpin urusan umat Islam kemudia beliau tidak berusaha bagi kepentingan mereka dan menasihati mereka melainkan beliau tidak akan memasuki syurga bersama mereka" Sahih Muslim.
Ia merupakan tenaga yang besar yang terdiri daripada sekelian generasi duah, sama ada digunakan sebaiknya atau ia akan dimusnahkan oleh fitnah dan musuh.
Ia bagaikan aliran sungai sekiranya kamu mengarahkan alirannya dan memandu di sisinya dia akan mengikutimu.
Demikianlah keadaan tenaga yang tidak digunakan dan terkurung diibaratkan sebagai aliran sungai yang melimpah. Ia akan menjadi kebaikan kepada sesiapa yang bijak membuat aliran dan memanfaatkannya dan akan menjadi mudarat kepada sesiapa yang memmbiarkannya. Setiap generasi duah ialah ibarat aliran sungai maka ditangan kitalah sama ada hendak menjadikannya bermanfaat atau sebaliknya.
Pergeseran Rumit.
Seolah-olah inilah rahsia yang tersembunyi dalam kenyataan al Quran al Karim terhadap perpecahan umat Islam dan menjadikan persengketaan di antara mereka apabila mereka meninggalkan jihad.
Kerana dengan jihad semua tenaga digunakan kepada kebaikan sebaliknya tenaga ini digunakan untuk merosakkan dirinya apabila ia tidak digunakan.
Firman Allah SWT:
Maksudnya: " Sekiranya kamu tidak berperang nescaya kamu akan dikurniakan azab yang pedih dan Dia menggantikan kamu dengan kaum yang lain"
Ayat ini memberikan sindiran yang jelas terhadap pengertian tadi.
Imam Ibnu Taimiyah dalam mentafsirkan ayat ini berkata:
" Kemungkinan azab itu diturunkan daripada Allah dan kemungkinan azab itu dengan tangan manusia sendiri. Apabila manusia meninggalkan jihad di jalan Allah, kemungkinan Allah akan menguji mereka dengan menjadikan permusuhan dikalangan mereka sehingga mereka terjerumus kedalam fitnah sebagaimana yang berlaku. Kerana manusia apabila sibuk dengan berjihad di jalan Allah, Allah akan menyatukan di antara hati-hati mereka dan membina kasih-sayang antara mereka dan dijadikan kepedihan kepada musuh Allah dan musuh mereka. Apabila mereka tidak berangkat ke jalan Allah Allah akan mengazab mereka dengan menjadikan mereka berpecah-belah dan bermusuhan sesama sendiri."
Perumpamaan lama ada berkata: " Tentera yang tidak mepunyai kerja pandai melakukan huru-hara".
Bisikan syaitan sentiasa berlaku di ruang yang sejuk. Sekiranya Allah telah menyelamatkan orang-orang yang mendirikan solat daripada menyebah syaitan tetapi Allah swt telah meninggalkan satu ruang kepadanya untuk melakukan bisikan sebagaimana sabda rasulullah saw:
Maksudnya: " Sesungguhnya syaitan telah kecewa daripada disembah oleh orang yang bersembahyang di bumi Arab tetapi tidak kecewa untuk menggoda mereka".
Syaitan tidak berkata kepada mereka: Ini adalah godaan dan aku adalah syaitan tetapi beliau akan memakai pakaian ahli zuhud dan bercakap dengan bahasa penasihat yang amanah sehingga apabila mereka tertipu, salah sangka dan berpecah dia akan meninggalkan mereka dengan ketawa sedangkan mereka menangis.
Demikianlah cara syaitan sebagaimana al Ghazali berkata: " Dia mencadangkan keburukan ditempat yang baik dan untuk mebezakannya amatlah rumit maka kebanyakan manusia binasa kerananya”. Ihya’ Ulumuddin.
Tiada Kebaikan Pada Ketaatan Nafsu.
Syaitan tidak akan senang dengan usaha seorang duah untuk memperbaharui keazamannya untuk menunaikan kewajiban taat. Adalah menjadi kewajibannya untuk melaksanakan usaha ini kerana ke atasnya ditujukan arahan taat. Syaitan akan menimbulkan sangkaan kepadanya bahawa dengan ketaatannya itu akan menghilangkan kebenaran yang menjadi keyakinannya.
Sesungguhnya sesuatu binaan jamaah, tentera dan negara tertegak di atas penyerahan majoriti kepada kelompok kecil yang melukis perencanaan dan menerajui sama ada Islam atau kafir pada kurun yang pertama atau akhirnya.
Rencana yang terbaru yang telah kami baca ialah syarat kejayaan tentera yang ditulis oleh Montageri :
" Sesungguhnya aku telah memsukkan satu unsur penting dalam sistem kerja, bahawa segala perintah pimpinan tidak boleh disanggah oleh pegawai-pegawai rendah sebagaimana aku lihat dibanyak keadaan, kerana apabila banyak cadangan sudah pasti akan menggagalkan tentera kerana mereka tidak akan meyakini ketepatan satu-satu cadangan”.
Banyak cadangan akan menyebabkan perselisihan, perdebatan, membazirkan waktu, perselisihan hati, menghilangkan semangat, lemah dan ragu-ragu.
Ketika itu ketaatan akan mengikut keinginan, mereka mentaati terhadap perkara yang bersesuaian dengan pendapat mereka dan perkara itu adalah mudah bagi mereka. Mereka tidak mentaati terhadap perkara yang menyalahi pendapat mereka dan perkara itu menjadi berat kepada mereka.
Mereka segera mentaati terhadap perkara yang mereka suka dan lembab mentaati terhadap perkara yang mereka tidak suka. Apabila mereka diuji terhadap perkara yang mereka tidak suka sedangkan ianya mempunyai manfaat kepada jamaah, mereka memohon perlepasan dan berpaling atau mereka mentaati dengan rasa benci atau melaksanakannya dengan rasa marah.
Sesungguhnya kewajipan hendaklah ditunaikan sama ada dalam keadaan cergas atau malas. Hendaklah kamu melaksanakan perkara yang kamu sukai atau tidak dan kamu menerimanya sebagai suatu `azimah' yang tiada `rukhsah', segera tanpa ragu-ragu, bersungguh-sungguh dengan tiada luntur sehingga tidak berlaku ragu-ragu kepada pendapat atau mengikut hawa nafsu. Ianya merupakan kewajiban yang diterima dengan keredaan, membawanya kehadapan, memikulnya dengan kesabaran, ianya manis pada sisimu walaupun pahit, ianya bermanfaat walaupun memudaratkan kamu.
Demikianlah seorang individu atau kelompok melaksanakan kewajiban mereka tanpa memohon keuzuran sehingga menuanikan kewajiban ini merupakan satu cara hidup yang tidak dapat dielakkan lagi dan telah menjadi keazaman yang tidak akan padam.
Demikianlah ukuran kebenaran pada seseorang individu dan neraca keikhlasan sesuatu jamaah)
Taat yang mengikut hawa nafsu adalah peninggalan akhlak bani Israil yang dijauhi oleh orang yang beriman daripadanya. Mereka telah meminta untuk berperang di jalan Allah,
" .. maka apabila difardukan perang kepada mereka lalu mereka berpaling kecuali sedikit dari kalangan mereka".
( Adalah menjadi sifat khusus kepada bani Israil mereka memungkiri janji, meninggalkan ketaatan, lari daripada tanggungjawab, memecahkan kesatuan dan berpaling daripada kebenaran yang nyata.
Akan tetapi ianya juga merupakan ciri-ciri setiap jamaah yang tidak masak tarbiyah imaniahnya. Ianya merupakan ciri-ciri manusia umum yang tidak akan berubah kecuali dengan tarbiyah imaniah yang sebenar, panjang masanya dan mendalam kesannya. Oleh itu ia merupakan ciri-ciri yang perlu diawasi oleh pihak pimpinan dan mengambilkira di perjalanan dakwah yang berliku ini. Segalanya ialah supaya mereka tidak dikejutkan denganya dan ketika itu permasalahan ini sudah besar. Ciri-ciri sebegini dijangka berlaku daripada kelompok manusia yang belum bebas daripada kekotoran, belum larut kedalam kumpulan iman dan belum dibersihkan daripada kekotoran. ( Al-Dzilal.)
Oleh itu mentarbiyah supaya lahir sifat taat merupakan asas dakwah kita. Imam Al-Syahid telah menjelaskan bahawa jalan kita tertegak atas:
- ( At Takwin: dengan memilih anasir yang baik bagi memikul bebanan jihad kemudian disatukan mereka kepada sebahagian yang lain.)
- ( Mereka yang akan diajak kepadanya ialah kumpulan " khusus” tidak akan mencapainya kecuali mereka yang benar-benar bersedia bagi memikul bebanan jihad yang panjang masanya, banyak bebanannya dan tanda yang pertama kepada persediaan ini ialah " ketaatan yang sempurna".)
- Syiar marhalah ini :( Sentiasa: " perintah dan taat", tanpa ragu- ragu, tanpa bertanya, tanpa teagak-agak dan tanpa merasa serba-salah). (Majmuah Rasail.)
No comments:
Post a Comment